Говорейки за себестойност трябва да сме наясно, че говорим за разходи. Калкулирането на пълна производствена / търговска себестойност е въпрос, който затруднява мениджмънта на повечето компании. Себестойността е базата, от която тръгваме да формираме цените си. Ако нямаме правилно калкулирана себестойност, рискуваме да оферираме прекалено ниски или прекалено високи цени или да генерираме загуба. Калкулирането не себестойност е сложен процес, тъй като точната себестойност е движеща се мишена.
Себестойността показва колко струва на предпрятието произвежданата от него продукция. Себестойността може да бъде разглеждана сумарно - с колко разходи сме произвели дадена продукция за 1 г. и специфично - колко ни струва производството на конкретно изделие. Себестойността на предприятието може да се разглежда и като показател за оценка ефективността на управлението на предприятието. За целите на ценообразуването е задължително да имаме прецизни себестойности до ниво изделие. В литературата са класифицирани видовете себестойности според обхвата на разходите, според периода на калкулиране и т.н.

Себестойност = FC + VC (постоянни + променливи разходи)
Как вие калкулирате себестойностите си? Материалите х3, х4, х5, на усет? Със сигурност тези модели за калкулация водят до изкривявания, които за вас означават неточни управленски решения, неточни цени, от които вие губите, но не знаете това. Отнасянето на разходите, които правите към реализираната продукция е твърде деликатен момент за всяко производство. Известни са няколко системи за разпределение на разходите.
- на база брутна печалба - продуктите / услугите с най-висока брутна печалба поемат най-много от разходите;
- на база разходи за материали - продуктите с най-високи разходи за материали следва да поемат най-голяма част от разходите;
- на база разходи за труд - продукти или услуги с най-високи разходи за труд ще поемат най-голяма част от разходите;
- на база време, прекарано в производството - ...;
- Activity-Based Costing - на база дейностите, извършвани от компанията за производството и реализацията на конкретен продукт или услуга.
Всеки от моделите има своят смисъл и за всяка компания следва да се извърши сравнителен анализ, за да бъде избран един от тях или модифицирана версия. Построяването на модел за калкулация на себестойност е сложен проблем. Често фирмите импровизирата, това крие опасности за финансите на компанията.
Как го правим ние:
Анализираме подробно всички разходи, които прави компанията. Следва статистически анализ. Идентифицираме работните центрове в предприятието. Създаваме алгоритъм за калкулиране на разхоите - разпределение на разходите по групи издели, по изделия. Като краен резултат трябва да получим математически модел, осигуряващ ни проследяване на себестойността в динамика. Моделът осигурява и планирането на обем продажби, себестойности и цени за бъдещ период.
Изпратете ни запитване:
+359 88 99 5 99 00