Вярвайте на изследвания, а не на митове
Ценообразуването изненадващо е подценявано от голяма част от мениджмънта, когато става дума за въвеждане на иновации, за да развием модела на проходите и повишим печалбата. Причините са различни, но основната е, че мениджърите мълчаливо се придържат към недоказани твърдения относно цените.
В резултат на това страда печалбата на фирмата. По-малко от 5% от фирмите имат изпълнителен директор по цените. Фирмите които имат са: General Electric (GE), BASF, Volkswagen, Nestle, Sony, Toshiba, Daimler, British American Tobacco – все успешни корпорации, влизащи в Fortune 500. За една голяма част от фирмите ценообразуването е неглижиран процес. Това е самоунищожително поведение, но никой не го съзнава. Всеки от нас трябва да се запита дали процесите по ценообразуване се базират на логични принципи или върху вярвания на хора в ръководството.
Мит №1 Малките ценови промени нямат голямо значение;
Истината: Малките ценови промени имат голямо отражение върху печалбата на всяка фирма.
Ключ: Борете се за стотинките! Успешното ценообразуване означава да сме прецизни във всяка транзакция, без значение малка или голяма. По-добре висок брой малки транзакции да са изпълнени в детайли, вместо да се целим в една голяма.
Пример: Volkswagen, 2012 г. оперативна печалба с 3,5%, увеличение от 1% донесе 28.5% рентабилност.
Мит №2: Клиентите са изключително чувствителни към промените в цените.
Истината: Клиентите често не знаят колко плащат. При B2B търговията клиентите са по- чувствителни към общите разходи за придобиване, а не към цената.
Ключ: Сегментирайте клиентите си на база техните нужди. Различавайте ценово-чувствителните сегменти и насочете към тях правилното предложение цена/стойност.
Пример: Парадокси при клиентите: когато ги попитате за базов критерий за покупка, посочват цената. Когато наблюдавате потребителското поведение, цената не е най-важната. Всъщност клиентите не са ценово чувствителни.
Мит №3: Разходите са базисни при формиране на цената.
Истината: Формирането на цените трябва да се базира на стойността, която получават клиентите.
Ключ: Опитайте се да разберете и създадете стойност за клиента, което се превръща в база за формиране на цените Ви.
Пример продуктите на Apple.
Мит №4: Продуктите са трудно различими.
Истината: Дори и борсовите стоки са различими.
Ключ: Третирането на продуктите като еднакви стоки е самоизпълняващо се пророчество. Така се конкурирате само по цена.
Пример: Shell през 2003 г. пусна на пазара V-Power – високооктанов бензин, с който компанията обещаваше гориво от Formula 1 за обикновените шофьори.
Мит № 5: Висок пазарен дял означава висока печалба.
Истината: Пазарният дял и печалбата не са свързани.
Ключ: Борете се за водачество в оценките на клиентите, а не за водачество по пазарен дял.
Пример: American Airlines, Blockbuster, Suntech, и Polaroid
Мит №6: Управление на цените означава промяната им.
Истината: Управление на цените включва подобрение на системите, процесите, уменията и способността на отдел продажби да комуникират стойността, която получава клиентът. В много случаи това се постига без промяна на цените.
Ключ: Управлението на цените е доста по-сложно и същевременно по-просто от промяна на цените и изисква истинска организационна промяна.
Изпратете ни запитване:
+359 88 99 5 99 00