Цените на екстрите – пари на вятъра?

Производителите на автомобили ни продават допълнителното си оборудване с хитроумни и абсурдни трикове

Всички цени в публикацията са изчислени на база данни за Германия

За да извлекат допълнителна печалба, автомобилните производители често прибягват до параметрични методи на ценообразуване. По този начин се постигат няколко цели едновременно:

  • намалява се възможността клиентите да сравняват помежду си цените на закупените автомобили, защото всеки е поръчал автомобил с различни параметри;
  • намалява се възможността клиентите да сравняват ценово брандовете;
  • никаква възможност за сравнение на цените на пакетите при различните брандове, защото опциите във всеки пакет са различни;

Имаме ли нужда от толкова екстри?

Въпрос, който е част от всекидневните реплики на всеки месар, но – по малко по-дискретен начин – е част от репертоара и на автомобилните производители: как да обясним на клиента, че се нуждае от още много екстри?! От базовите модели автомобилните производители имат нормална норма на печална, допълнително печалба се извлича от парите за допълнителното оборудване.

Защо пуканките и напитките в киното са толкова скъпи?

Например, ако едно базово Audi A3 1.4 TFSI Sportback струва около 56 000 лева, то допълнителни екстри цената може да достигне до 100 000 лева. Ценовото равнище на отделните опции също е впечатляващо. Тук става въпрос за първичи и вторични продукти. Първичните продукти обикновенно носят около 60% от печалбата, а вторичните 40% от печалбата. Спецификата е, че вторичните продукти представляват само 20% от приходите! При Mercedes Е-клас водачите с по-нисък ръст могат да си поръчат повдигане на предните седалки. Тези 25 милиметра струват на клиентите близо 1200 лева за всяка седалка. След това дължат и по 234 лева за сертификат от TÜV. Общо разходи: 2848 лева! Същата работа можеше да свърши една възглавничка за 20 лева от всеки мебелен магазин.

 

От илюзорно ниски цени до удвояване на цените

При Mazda 6 подгряването на седалките е безплатно. Поне при оборудването Exclusive Line за 9000 лева. При базовия модел Prime не може да го получите нито срещу пари, нито срещу молби. Глупава работа. Подгряването отдавна е задължително – и то не само в средния клас.

 

Още по-задължителна е и климатичната инсталация с дял от над 90 процента при новите автомобили. Но при Dacia Duster за 21 380 лева тя не се предлага дори срещу доплащане. Предпоставка е оборудването Ambiance – с което автомобилът струва 24 580 лева. За самата климатична инсталация трябва да доплатите 1180 лева – общата надценка е 4380 лева. Но за Dacia сметката е добра – те могат да използват за рекламни цели ниската цена, а после да продават по-скъпите нива на оборудване.

Същата е идеята и на Ford: за базовия Focus се предлагат климатична инсталация, радио, лак металик и дневни светлини. Което като цяло изглежда добре. Но защо тогава не се предлага най-обикновен теглич? И защо наличните цветове са само неугледното синьо и скучното сребристо? Трябва ли купувачите на базовите модели да се срамуват – и по тази причина все пак да платят малко повечко пари?

И при Hyundai базовите модели са силно ощетени. А при новия i30 корейците надминаха дори себе си. Пестеливите клиенти, които поръчват базовия модел Pure за 34 900 лева, са наказани с яркия пожарникарски цвят Engine Red Uni. Нямат друга алтернатива – също както и за конфигурацията. За Pure не се предлага нито една отделна опция. Който иска нещо по-добро, трябва да избере следващото ниво на оборудване.

Фактът, че всяко желание за пестене невинаги е препоръчително, се демонстрира от VW. Passat може да бъде поръчан и без климатична инсталация. Но като теглите чертата, това ще ви струва ужасно скъпо: защото бихте имали проблем с последващата продажба.